Internetový obchod

Co musím vědět k výběru vhodného internetového obchodu?  |  Vyplatí se nám internetový obchod?  |  Jaký internetový obchod zvolit?  |  Kolik stojí internetový obchod?

Je pro mě vhodný internetový obchod?

Řada podnikatelů a představitelů vedení společností je přesvědčena, že jejich produkty nejdou přes internet prodávat. Prodávat jde ale přes internet téměř všechno. Klíčová je vždy provázanost do okolního internetu a vzhled a funkčnost internetového obchodu. To vše značným způsobem ovlivňuje to, jestli v tomto obchodě někdo nakoupí. Rozhoduje to tedy o návratnosti investice do tohoto komrečního řešení.

Co musím vědět k výběru vhodného internetového obchodu?

Abychom byli schopni zvolit vhodné řešení pro internetový obchod, měli bychom znám řadu parametrů, které výběr vhodného řešení ovlivňují. Mezi tyto základní parametry patří zejména:

  • Finanční možnosti pro investici do zřízení i provozu
  • Cílová skupina zákazníků, spektrum zákazníků
  • Předmět prodeje (produkty a služby)
  • Předpokládaný počet potenciálních uživatelů
  • Předpokládané zatížení (počet současných online uživatelů)
  • Požadavky na provázanost na informační systém (skladový, ekonomický nebo jiný datový systém)
  • Potenciální konkurenti na trhu
  • Požadavky na doplňkové funkčnosti (doporučené zboží, nejprodávanější zboží, související zboží apod.)
  • Současný Corporate Identity firmy
  • Data ukládaná k jednotlivým produktům

Vyplatí se nám internetový obchod?

Obecně platí, že internetový obchod se vyplatí pouze tehdy, když ho navštíví dostatek uživatelů, případně když se nabízí vysoce odlišné zboží s velkým procentem zisku. Vytvořit internetový obchod bez této úvahy nepřináší požadovaný efekt. Je to, jako bychom si zřídili obchod na ulici, která není dostatečně frekventovaná, a tak tam není dostatek potenciálních kupujícícch. Takový obchod jen těžko přežije. Stejně je to i s internetovými obchody.

Pro internetový obchod je klíčové, na které ulici stojí. Na rozdíl od kamenných obchodů však ulice u internetových obchodů vytváříme tím, kde zanecháme odkaz na internetový obchod. Jestliže odkaz na obchod bude umístěn na dominantně používaném vyhledávači (u nás Google.com a Seznam.cz), je to jako by stál kamenný obchod v centru města na hlavní ulici, kde prochází spousta lidí za různým účelem. Další možností je umístit kamenný obchod do nákupního centra, kam lidé chodí nakupovat. Analogicky internetový obchod může mít spousty odkazů tam, kde lidé chodí nakupovat jakkoliv podobné zboží (cenou, oblastí použití, cílovou skupinou uživatelů apod.). Možností je více, je však nezbytné si postup promyslet, aby to dávalo smysl.

Jaký internetový obchod zvolit?

Mezi internetovými obchody (technologií), které jsou na trhu k dispozici, je celá řada odlišností. Při výbaru a zřizování takového obchodu je tedy nutné myslet na mnoho věcí. Vhodné je už od začátku myslet na to, jaké bude mít obchod uživatele a jaké jsou jejich potřeby a požadavky na funkčnost a vzhled. Internetové obchody se odlišují zejména v následujících vlastnostech a funkčnostech:

  • SEO Optimalizovaný zdrojový kód
  • Webdesign - míra individualizace vzhledu a funkčnosti
  • Jednoduchost ovládání a navigace (intuitivní uživatelské rozhraní)
  • Struktura pevná nebo modifikovatelná
  • Moduly (ankety, nejprodávanější zboží, podobné zboží, související zboží, komentář, vyhledat zboží, fitr zboží apod.)
  • Serverová technologie (skriptovací jazyk, databáze) - ovlivňuje rychlost a spolehlivost
  • Komerční řešení nebo Open Source
  • Spolehlivost (nově vyvíjený kód nebo již delší dobu provozované robustní řešení)

Kolik stojí internetový obchod?

Na trhu je k dispozici velké množství technologií internetových obchodů s různou kvalitou a vlastnostmi. Ceny se pohybují od 0 za open source řešení až po částky v řádech milionů za profesionální robustní systémy. Nedá se říct, že obchod za 500.000,- Kč je příliš drahý. Záleži na funkčnosti a také na tom, co si můžete dovolit (některé internetové obchody jsou součástí rozsáhlých informačních systémů s vyřešenými návaznostmi nebo tato robustní řešení umožňují zatížení velkým množstvím uživatelů apod.).

Vždy však platí pravidlo, že jejich návratnost si musíme dopředu spočítat. Pokud lze očekávat, že naše investice může být vyšší a průběžně můžeme dostatečně stimulovat prodeje reklamou nebo SEO Optimalizací, pak můžeme zvolit robustnější řešení s vyššími vstupními náklady. Jestliže si to spíše potřebujeme vyzkoušet za malé peníze, jestli to vůbec bude fungovat , zvolíme levnější řešení ale s širší funkčností. Rozhodně se nevyplácí zvolit nějaké Open Source řešení a sám si upravovat, protože většinou náklady na jeho úpravy a konfiguraci podle požadavků jsou vyšší než původně dražší komerční řešení. To, do čeho se vyplatí investovat, je právě SEO Optimalizace, která zvyšuje návštěvnost našeho obchodu a my můžeme později reinvestovat peníze z vyšších tržeb zpět do vylepšení zvolené technologie internetového obchodu.

Pro získání více informací o našich službách nás kontaktujte prostřednictvím Kontaktního formuláře nebo e-mailem.

E-mail: info@espiral.cz